השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

הבלוג שלי

גזלייטינג ( gaslighting)

אהבה יכולה להיות משחק באש,

אהבה יכולה לשחק לכם בלב,

אבל, אל תתנו לאהבה לשחק לכם במוח‼️⛔‼️⛔‼️⛔‼️⛔‼️⛔

כבר בשבוע הראשון לטירונות, אלה ונעמה הפכו לחברות הכי טובות. מהר מאד, אלה הודיעה לנעמה שהיא חייבת להכיר לה את דביר, החבר הטוב ביותר של יוגב, בן זוגה. 

"אתם מתאימים כמו כפפה ליד" פסקה נחרצות. הסתבר, שלא טעתה. ה"דאבל דייט" היה מוצלח במיוחד. דביר ונעמה הפכו במהרה לזוג קבוע ושני הזוגות- לרביעייה בלתי ניתנת להפרדה.

בחלוף השנים, הזוגיות המרובעת הזו לא רק שנשמרה, אלא אף הלכה והתחזקה. שני הזוגות גידלו במקביל את ילדיהם, ניזונים ומזינים זה את זה בחוויות ההורות המתהוות, הלקחים והתובנות שאספו בדרך.

דביר ביסס לעצמו קריירה תובענית. כזו שגרמה לו לחזור הביתה בשעות לא שעות גם מיום עבודה שגרתי. נעמה, שהתקשתה בתחילה להסתגל להיותה מעין אם יחידנית, למדה עם הזמן להתייעל וגידלה את 2 ילדיה, כמעט לבדה, באופן מעורר התפעלות.

העובדה שאלה ויוגב מיקמו את דירתם בסמוך אליהם, סייעה לה להפיג את הבדידות. אך גם עוררה לא פעם רגשות קנאה על הקלות היחסית שבחיי חברתה הטובה, שנהנית מבן זוג אוהב, תומך, מסייע. שותף פעיל ונוכח בחייה.

בביתה שלה נוצרה מראה הפוכה לכל מה שראתה אצל זוג חבריה; הקשר הרומנטי בינה לבין דביר הלך ונדחק הצידה. מפנה את החלל שנפער לקשר מסוג אחר. נטול תשוקה.

היא זכרה בערגה את האופן בו דביר חשק בה בעבר ומשהו בתוכה זעק את האמת: הוא מקבל חום במקום אחר!

בתחילה,  לא העזה להוציא את המילים המפורשות מבין שפתיה. עד ליום ההוא, בו הסכר נפרץ ובשעת כעס זעקה לעברו: " אני יודעת שאתה בוגד בי!".

היא הספיקה לקלוט את המבט הראשוני ההמום על פניו של דביר. מבט שנמחק במהרה ועמד בסתירה מוחלטת למילים שיצאו מפיו: "את מטורפת. לא שפויה. מאיפה את ממציאה את השטויות האלה?". שבוע שלם לא החליף אתה ולו מילה אחת. שתיקתו הרועמת היתה מפחידה ומאיימת לא  פחות מהמילים הקשות שהטיח בה.

היא לא יכלה לשאת את המצב. ניסתה בכל דרך לרכך ולרצות אותו. אפילו התנצלה על הדברים ש"העזה" לומר. הגם שבתוך תוכה, לא האמינה לדברי ההתנצלות שלה עצמה….

כשכבר בחר לגעת בה, גופו אמנם נמצא עימה פיזית, אך כל מעשה האהבים היה טכני ומרוחק. כשניסתה בעדינות לברר מה קרה, ביטל אותה באמירה שהיא מדמיינת או שהיא דרמטית מידי.

אם היתה זקוקה לאישור לתחושותיה, הוא הגיע בערב הגיבוש, שנערך בחברה בה דביר עבד. היא לא יכלה שלא להבחין במבטים שהוחלפו בינו לבין רויטל, הקולגה עימה עבד. האש שעברה בין השניים זעקה לכל עבר.

אך דווקא כששבו הביתה, הופתעה מהיוזמה הבלתי צפויה של דביר, שיזם לתדהמתה סקס יצרי כמו שמזמן לא חוותה עימו.

היא כבר לא סמכה על עצמה שהיא קוראת את המציאות נכונה. הקשר בינה לבין האינטואיציה האישית שלה הלך והשתבש.

בכל השבוע שלאחר הערב הזה, דביר כמעט ולא התייחס אליה. היא ניסתה לתרץ לעצמה את התנהגותו באילוצים חיצוניים: "הוא עסוק מאד. עמוס. עייף…." אמרה לעצמה.

שוב מצאה עצמה מתנצלת בפניו על כל צעד ושעל. משכנעת את עצמה שבשל ההתנהגות שלה הקשר ביניהם מתדרדר. בטחונה העצמי, שמעולם לא היה חזק דיו, הלך ונפגע, כשכל אירוע פוגעני נוסף מצידו של דביר מערער אצלה את שיווי המשקל בו ניסתה להיאחז בכל כוח.

עד הערב ההוא, בו בתמימות של ממש חיפשה במכשיר הטלפון הנייד של דביר תמונה משפחתית מסוימת שצילם. רק בדיעבד שמה לב, שהעובדה שהמכשיר נותר נטוש בשידת חדר השינה שלהם היתה חריגה כשלעצמה. שכן מכשיר הטלפון התלווה לדביר לכל מקום, כולל לחדר השירותים ולמקלחת. היא רק הספיקה לאחוז במכשיר, כשדביר הגיח לחדר בפתאומיות והחל להתנפל עליה כאחוז אמוק: " מה את עושה? למה את מחטטת לי בדברים?" צרח לעברה.

" מה אתה מנסה להסתיר? אתה באמת חושב שאני לא יודעת שאתה בוגד בי?" המילים נפלטו מפיה בלי שליטה. כאילו פעלה על אוטומט.

" את באמת לא שפויה" השיב "אני אאשפז אותך בבית חולים לחולי נפש ואקח לך את הילדים".

השימוש שניסה לעשות בילדים, ערער אותה לחלוטין. היא כבר לא סמכה על עצמה. כבר החלה להאמין שאולי באמת משהו לא בסדר אתה. בעקר חששה שיממש את איומיו וישאיר אותה לבדה. בלעדיו ובלי שני ילדיה.

לראשונה בחייה, החליטה שהיא מפסיקה להסתיר מידע שלילי על הקשר הזוגי שלה מהמקורבים לה. היא החליטה לשתף את אלה. 

השתיקה של אלה כשסיפרה לה את הדברים היתה רועמת לא פחות מסצינות השתיקה הקשות שחוותה עם דביר. המבט בעיניה של אלה הסגיר אותה: מה שנעמה ניסתה להסתיר משך שנים, היה חשוף וגלוי וידוע לאלה…

כשנעמה ואלה הגיעו למשרדי, הסיפור של נעמה קיבל גם שם. קוראים למה שחוותה מדביר "גזלייטינג" ( gaslighting), הסברתי.

גזלייטינג זהו סוג של התעללות רגשית, אשר מתבטאת בהכחשה מתמשכת של עובדות עד כדי הבאת הצד הקורבן למצב של פקפוק בהבנה הכללית שלו את המציאות, בשיקול הדעת שלו ובזיכרון שלו.

תופעת הגזלייטינג, כמו כל סוג של אלימות, לא תעלם מעצמה! 

אם זיהיתם במערכת היחסים הזוגית שלכם ולו חלק מהדברים שנעמה חוותה, גשו להתייעץ עם עו"ד לענייני משפחה.

אני לרשותכם תמיד.